Pengikut

Selasa, 25 Oktober 2011

AKU-KAWAN-SEKOLAH & CINTA 2



Keesokan harinya seperti biasa juga...

"Aira..aira..bgn la..cepat p mandi..kat luar tu ade ramai lg budak nak mandi..nanti die amik port kite lmbt pulak p skolah.." Ana sepupu aku yang tinggal se "berek" dengan aku mengejutkan aku untuk mandi.
Tanpa sepatah kata aku bangun lalu mencapai tuala yang ku sangkutkan kat cermin dan terus melangkah.
"alamak!" jeritku kecil kerana terpijak tangan seseorang yang tengah nyenyak tidur.
Dalam keadaan yang masih gelap aku melihat budak tadi hanya bergerak sedikit  dan kembali menyambung tidurnya.
"alhamdulillah.." ucapku dalam hati.

Bukan apa, dek kerana ramai, kami terpaksa tidur seperti di dalam khemah tentera dimana langsung tak ada ruang untuk berjalan. Jadi, tak heran la kalau ada yang terpijak rambut ke, kaki ke..atau yang sewaktu dengannya.
"macam kat sempadan Brunei la plak kena Q ne.."ujarku dalam hati apabila melihat ramai yang sedang menuggu giliran untuk mandi kerana takut terlewat untuk pergi ke sekolah. Aku terus melangkah ke tempat yang kononnya telah di BOOK memang untuk aku dan kawan-kawan aku.
Selesai mandi, bersiap dan bersarapan pagi, aku dan kawan pergi ke kelas masing-masing. Aku dan nyzah dan nurul melangkah menuju ke kelas 5 bestari kerana kami berada di kelas yang sama. Sementara amal pula kelas 5 amanah yang hanya bersebelahan dengan kelasku. memandangkan hari itu adalah hari selasa, maka pagi itu akan ada perhimpunan sekolah. 
"nyzah, nak pinjam pemotong kuku ade x?" tanya ku kelam kabut apabila melihat kuku ku panjang kerana pelajar yang didapati menyimpan kuku panjang akan diberi dimerit.
"nah, nasib baik aku ade bawak tadi.." nyzah menghulurkan pemotong kuku kepadaku. tanpa membuang masa aku memotong kuku jari ku satu persatu.Tidak lama kemudian kedengaran bunyi siren menandakan semua pelajar haruslah berbaris di luar kelas untuk turun ke tapak perhimpunan.bab2 turun ke tapak perhimpunan ne yang aku malas sikit sebab malu nak jalan depan budak2 lelaki. pelajar perempuan berbaris kat belakang pelajar lelaki, jadi memandangkan kelas 5 bestari kat atas, terpaksa la turun melalui tangga hadapan dan berjalan melintasi pelajar lelaki untuk ke bahagian belakang.
selepas perhimpunan, kami masuk ke kelas masing-masing dan sebelum itu akan ada pengawas mengawasi di setiap lorong jalan untuk menahan sesiapa sahaj pelajar yang melanggar peraturan. akan ada pelajar yang di tahan setiap kali tamat perhimpunan. ada yang tak pakai stokin la, rambut panjang la..(lelaki) dan ada juga yang ditahan sebab kuku panjang.Sebab tu la aku cepat2 nak potong kuku sebelum perhimpunan. lepas ne siap la pelajar-pelajar yang ditahan tu dengan ceramah guru disiplin kitorang ditambah pula dengan hukuman rotan.huhu...sakitt dowwwhhh..

"good morning miss"...ucap kami sekelas kepada cikgu Ena yang baru saja masuk untuk mengajar mata pelajaran matematik.
"morning, sit down"..balasnya.

sesi pembelajaran berterusan hinggalah pukul 12.40 PM. pelajar berlumba-lumba untuk pulang ke rumah bagi yang tinggal di luar dan balik ke asrama bagi yang tinggal di asrama. tidak ketinggalan aku dan kawan-kawan. Sesampai di berek, kitorang terus blah ke dewan makan kerana perut sudah menyanyikan lagu pop rock tanda minta diisi. Sesampai di dewan makan, kami mengambil tray dan berbaris untuk mengambil makanan. sedang berbaris....
dup..dap..dup..dap.. hatiku berdegup
patut pun..Mihar tengah merenung tajam ke arah ku..
ada ke patut tengah nak ambil makanan pun die tengok macam nak makan aku aje lagaknya. Dah la aku ne budak pemalu.alahai...kalau ada yang perasan gerenti aku dah jadi bahan ejekan kawan2 ku. Dek kerana malu, aku cepat-cepat melangkah ke meja makan di bahagian hujung sekali selepas mengambil makanan. biar c Mihar tu susah nak tengok aku.Tengok orang macam nak telan hidup-hidup pulak tu.mana la aku tak takut.
"eh, jauh nye kau pilih tempat ne.." amal bersuara.
"saje je tukar angin.."jawab ku acuh tak acuh.
"lain bena bunyi nye tu..kau knpe?"..tnya amal lagi..
"ah..x ade la..kat sini je yang nampk strategik sikit hari ne." balasku lagi.

Amal terus diam. Makanan yang ada di depan mata di lahap hingga nampak bunga tray...heheh.maksudnye abis la tu. Masing-masing kekenyangan. selesai mencuci tray aku n the geng melangkah semula ke berek untuk berehat seketika sebelum pergi ke kelas semula untuk kelas tambahan.

Seminggu kemudian...

Hari sabtu dimana hari Mihar ingin bertemu dengan aku pun tiba.Pada waktu petang yang tenang dan damai itu aku berjalan ke bahagian blok kelas bersama dengan Amal. Tiba di satu simpang aku membelok ke kiri manakala Amal ke kanan. Asri   yang kononnya pada masa tu adalah gerek c Amal ne yang nak sangat jumpa buah hati dia c Amal tu. jadi, secara tak sengaja hari "date" pun sama.
 Sesampai di kelas 5 emas yang bersebelahan dengan taman sains, aku ternampak Mihar tenang menuggu di meja guru dengan sebuah senyuman.

"assalammualaikum.dh lame tggu ke?." sapa ku.
"waalaikumussalam.wbt. x lah.dalam 5 minit je."balas Mihar.

Aku mengambil tempat duduk di meja pelajar yang paling hadapan. tapi masih jauh dari tempat Mihar duduk. Mihar menagmbil kerusi lalu duduk di hadapan meja tempat ku duduk. aku hanya memerhati tingkahnya dengan ekor mata ku. Mihar lantas duduk dengan senyuman meleret dan memandang tepat ke anak mata ku. aku jadi gelabah seketika.

"hmm, apa yg awak nak bagitau kat sy ari tu, konon benda tu x best nak citer kat surat..so citer la skang.."tnyaku sedikit gugup tanpa memandang Mihar.
"mm,..tak la penting sangat..sy cuma nak tanya pasal budak Afil tu..die macam syok je ngan awak.awak ade pape ke ngan budak tu?"..

Pertanyaan Mihar sedikit membuat aku terperanjat. Aku memalingkan muka ku ke luar apabila Mihar masih melemparkn pandangannya ke muka ku.

"ape plak kene mgenenye aku ngan budak Afil tu..bercakap pun jarang dengan budak tu, setakat sama kelas untuk pendidikan islam aje tak bermakne aku ade affair plak ngn budak tu..awak ne macam2 lah.sape plak yang sebar news ne kat awak?awak cemburu ke?.."terangku lalu menanya kembali.  
"betul ke ni? mm, sy cemburu sangat sebab selalu je dengar nama awak jadi bahan gosip dengan budak tu kat asrama kitorang..abis tu knape plak bleh smpai timbul gosip tu..?" Mihar bertanya bagai anak yang tidak puas hati.
"ala..tu sekadar gosip aje lah..awak nak percaya benda tu buat ape?..budak tu ada cakap dia kirim salam aje..tapi tu pun dah tersebar kat kawan2 die..tak tau plak kat asrama korang pun tersebar.."terangku lagi.
"mm.." Mihar sekadar mengeluh.
"awak tak pecaye kat sy ke Mihar?..awak dah kenal sy lame kan?" tanya ku tidak berpuas hati.
"bukan macam tu..tapi kadang dengar gosip tu buat sy betul2 cemburu..ye lah, awak byk peminat sebab tu la jd macam ne.." ulas Mihar perlahan.
"awak tak perlu la pikir sangat hal ne..tak de maknenye nk dipikirkan.bukan betul pun.study jangan tinggal sudah..."kataku sedikit memujuk.
"mm..ye.sy pecaye kat awak.."lantas Mihar tersenyum senang.

Selepas beberapa minit berbual, aku dan Mihar melangkah keluar dari kelas tersebut. Belum pun sampai melangkah longkang kecil di belakang bilik Muzik, aku dan Mihar ternampak cikgu Nuleb datang dari tempat pejalan kaki berbumbung. mihar yang berjalan mendahuluiku kembali berjalan ke arahku. Cikgu Nuleb perasan bahawa kami ada di situ.Aku yang tak pernah-pernah nak buat hal kat sekolah ne menjadi gelabah.sempat pulak waktu darurat tu Mihar memberitahu bahawa muka aku pucat.memang la..sapa tak takut ditangkap guru lepas tu banyak pula prosedur kat bilik warden nanti. Aku, Mihar dan Cikgu Nuleb seperti kanak2x yang bermain sorok-sorok.berlari ke kiri dan ke kanan supaya cikgu tidak dapat menangkap. nasib baik la bangunan tu senang nak menyorok. Akhirnya cikgu Nuleb mengalah dan melepaskan kami begitu sahaja.

"alhamdulillah.."ucapku perlahan.
"nampak sangat awak takut" Mihar membuka kembali perbualan  semasa dalam perjalanan untuk balik ke tempat masing-masing.
"mm.huh.." aku hanya mengeluh kecil..di hati masih laju jantungku berdegup bagaikan tidak mahu reda.
























Isnin, 24 Oktober 2011

AKU-KAWAN-SKOLAH & CINTA 1

Dari jauh kelihatan Ain sedang berjalan menuju ke rumah tempat kami tinggal yang kami panggil 'berek'. berek  ni pula bukan aku dan Ain sahaja yang mendiaminya tapi ramai lagi.walaupun kecik, tapi ramai pula pelajar di suruh tinggal kat tempat tu. kononnya pelajar yang tinggal kat situ adalah pelajar yang baik akhlaknya, termasukla aku ngan geng-geng aku. Sebab ape, berek ne dekat ngan asrama pelajar lelaki.So, sebab tu la cikgu pilih orang-orang "baik" aje.heheh...tapi..huhu..Tuhan aje yang tahu. kitorang tak kisah sangat duk bersempit kat situ sebab tempat tu agak strategik la jugak. Salah satunye, berek ne dekat ngan kelas. Lagipun kat asrama pompuan tu bukan selesa sangat pun..2x5 gak sempit..kiranya lagi baik la duk berek ne.
 Sesampai saja Ain di depan pagar..
"Nah, surat..dari org biase lah.." Ain tersenyum-senyum sambil menyerahkan sepucuk surat tanpa sampul kepadaku.
Tanpa berlengah lg aku mengambil surat tersebut lalu mengucapkan terima kasih kepada Ain. Aku dan Ain berlalu masuk ke dalam rumah. Aku terus duduk bersandarkan almari memandangkan waktu tu takde katil, so kitorang semua tido kat lantai beralaskan tilam je.Tapi best. Masa tu darurat juga la skolah kitorang sebab ramai intake tahun tu. 
Tanpa membuang masa aku membuka surat yang hanya di salotep tu..heheh..isinye kurang lebih macam ne la..

   Assalammualaikum...
  Hye, awak ape kaba? sy kat cne alhamdulillah la..chat walafiat. awak tengah buat ape tu?   sy rindu la kat awak..even 1 skolah, kelas bersebelahan pun kte jarang sangat nak jumpe. sy nak tanye ne..harap awak x marah la ye..semalam waktu kelas, sy tengok awak tengah jalan kat beranda luar kelas.. mata awak merah, jalan pun laju je turun tangga..awak knape? awak nangis ke?kalo nangis.. sape yang buat awak nangis? ker sye? tapi kite pun jarang nak jumpe macamane pulak sy pulak yang buat awak nangis kan..maaf la sebab banyak tanya..sy risau sangat ngan awak. kalau tak keberatan, nanti citer la kat sy ek..tapi sy x paksa pon kalo awak x nak share ngan sy..hurmm..ne sy nak bgtau, kalo awak free sabtu ne sy nak jumpe awak.petang.tempat..mm, kelas sebelah taman sains tu.ade hal nak bgtau..kat surat ne x best la..x ckp depan2x..kalo dah decice bg tau kat sy ek.k ne aje dulu..sy tulis ne pun time kelas BM.boring sangat..tu la pasal..hee..daa..take k.

Ur luv,
-MIHAR-

Selesai baca surat tu, lantas aku melipatnya kembali. Dalam hati aku tertanye-tanye ape plak die nak ckp kat aku ne??? ah..sudah lah..mls nak pikir dulu...aku tersenyum seketika..
"e..eh budak ne senyum x bawak org pun.." nyzah menyakat aku.
"hahaha..senyum pun kene ajak ke?"..aku membalas kembali..
"ye lah tu..bahagia lah engkau..surat pakwe la tu.." nyzah ingin tahu.
"no komen, hee" aku slumber aje cakap macam tu..malas nak layan.nanti mesti panjang pulak citer ne.

Waktu petang.Selepas makan.Macam biasa aku dan kawan-kawan pergi ke surau untuk berjemaah maghrib dan isyak  bersama.dan seperti biasa jugak sebelum maghrib, aku ngan geng-geng akan pergi ke taman depan blok pentadbiran sekadar nak berbual-bual sementara menunggu masuk waktu maghrib. Kadang sempat pulak telefon mak kat kampung. Sebab kat situ ada telefon awam.Telefon tu la tempat di mana pelajar berebut-rebut nak telefon mama lah, bapalah, boyfren lah..girlfren lah..and yang sewaktu dengannye..tengah-tengah berbual ngan kawan kat pondok lepau ilmu bersebelahan dengan pejabat kerani...sekumpulan pelajar lelaki melintas.tetiba..ternampak pulak c Mihar ne di antara sekumpulan pelajar itu..dan secara x sengaja kami berpandangan sesama sendiri..lalu kedengaran suara orang berdehem nakal..
"hmm..hmmm..."
"udah-udah ler tu.."..suara 1 lagi kedengaran dari kalangan budak lelaki itu.
"alamak..malu giler.." hatiku bersuara.
"huhu..muke orang tu dah merah kut...."amal antara kawan yang rapat denganku mula menyakat..

Aku diam. Namun x sampai pun seminit Mihar mendekati ku dan duduk di sebelah ku tanpa dipelawa.. 
"budak ne knpe plak smpai pegi cne..aduhai.."aku merungut dalam hati.
"assalam, maaf mengganggu.."sapa Mihar.
"ee..eh x ade lah..kitorang dok bual kosong aje ne.." jawab nurul.
Mihar senyum.tapi aku tetap diam.Mihar mengalih pandangan tepat ke muka ku..
"awak, nape? muke tu merah.malu ek?..ah diorang tu memang macam tu.."Mihar memulakan perbualan denganku sementara kawan-kawannya sudah beredar menuju ke taman PIBG di hadapan pejabat bilik guru.manakala kawan-kawan aku pula berbual sesama sendiri..
"hmm..xlah.err..awak knpe sampai dtg sini?.." aku bertanya bagai orang bodoh.
"tak boleh ker?..sje je sebab dh lme x bual ngn awak..hmm, surat yang sy kirim utk awak kat ain dah bca?" Mihar bertanya lg..
"dah." jawab ku ringkas.
"so?.." tnya Mihar.
"mm..free la jugak..tp tengok la..kalau sy dtg ada ler tu..kalau x phm2x je lah.."jwbku slumber bagai x ada perasaan langsung.
"Hmm..mcm x sudi aje lagak  bunyi.." balas mihar.
"Bukan macam tu..hmm..tak apelah len kali sambung g eyh..dh nak msuk waktu..jom g surau same.." ajak ku.
"Hmm..yelah.."jwb Mihar x puas hati tapi tetap mengikut.
"Jom.." kataku sepatah kepada kwn2 di sebelah sambil menunjuk jam tangan. 
Mereka faham apa yang aku cuba sampaikan lalu masing-masing memulakan langkah menuju ke surau. aku melangkah seiringan dengan Mihar menuju ke surau dan berpisah di belakang surau dimana tempat tersebut adalah tempat wudhuk perempuan dan tempat wudhuk lelaki pulak di bahagian hadapan.kemudian aku terus mengambil wudhuk dan terus masuk ke surau untuk solat bersama.

Selesai solat, aku dan kwn2 serta pelajar perempuan lain akan pergi ke dewan untuk "study". pada pukul 9.30 mlm barulah habis waktu study malam.lepas tu akan ada supper plak.tapi aku ngan kengkawan biasanya tak supper dan terus blik berek.waktu supper ne lah ramai pasangan yang akan melepaskan rindu kononnya la..tapi slalunye x lame drama tu sebab akan datang la warden bertugas malam tu..so ape lg..kadang bertempiaran lari la pasangan2x tu macam Tsunami la plak.heheh..pempuan ok la sebab asrama depan dewan tu aje.zupppp!!! lari dah sampai pun.hee..p lelaki la slalu kantoi..heheh.






Ahad, 23 Oktober 2011

mari ketawa release tekanan


jom ketawe..

Lawak 1
Satu pagi di stesen ketapi, ada satu makcik tu dia tanya petugas kaunter...
Makcik : Anak, keretapi sampai jam berapa??
Petugas kaunter: Jam 2 Kedah, jam 5 Kelantan, jam 1 Penang, jam 7 Gemas. Makcik nak pergi mana??
Makcik : Makcik nak melintas aja.

Lawak 2
Bangla dan rakannya sedang berbual,
Bangla : Esok saya nak balik bangladesh, isteri saya mengandung 3 bulan.
Rakan : Wah mesti awak gembira
Bangla : Sudah tentu, sudah 3 tahun saya tak balik!
Rakan : ?????

Lawak 3
Di sekolah tabika.
Cikgu : Amri, awak ada berapa beradik?
Amri : Tiga, cikgu
Cikgu : Awak yg paling tua?
Amri : Tak. Atuk saya....

Lawak 4
Sorang nurse di hospital sakit jiwa nampak sorang pesakit sedang tulis surat.
Nurse : Ko tulis surat kt sapa?
Gila : Aku tulis surat untuk diri aku sendiri"
Nurse : Jadi.. apa yang ko tulis?
Gila : Mana aku tau? Esok pagi bila posmen hantar, baru la aku boleh baca.

Lawak 5
Ada seorang pemuda ke kedai mamak dia hanya ada 70 sen semasa itu.
Pemuda : Mamak berapa harga teh panas deengan sejuk?
Mamak : Panas 70 sen sejuk RM1.20.
Pemuda :! Bagi teh panas 1. Sampai je teh tersebut pemuda itu terus minum.
Mamak : Kenapa awak minum cepat sangat?
Pemuda : Kalau saya tunggu lama2 nanti sejuk tak fasal2 saya kena bayar RM1.20.

Lawak 6
Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik,
Shan terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati
Amin. : Shan Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Shan : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka
telah terpotong jari saya.
(Mendengarkan penjelasan Amin, Shan menangis.)
Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Shan : Saya datang untuk ujian air kencing..



Lawak 7
Seorang atok membawa cucunya ke pejabat pos untuk menghantar surat.
Cucunya bertanya bila melihat atoknya memasukkan surat ke dalam tong
berwarna merah.
“Atok buat apa tu?”.
“Atok bagi surat kat kawan atok,cu!” jawap atoknya.
Cucunya bertanya lagi, “Apa bangang sangat kawan atok
duduk dalam tong merah tu?”



Lawak 8

Hendak dijadikan cerita, ada seorang pemuda yang baru je pandai bercakap Inggeris. Perkataan yang dia tau plak seperti ; ok never mind, thank you, one, two, three, four five, six, seven dan bye-bye
Pada suatu hari pemuda ini bergegas hendak ke tempat kerjanya sebab terlewat, sambil membawa beberapa barang. sedang asyik dia berjalan laju tiba-tiba dia terlanggar seorang mat salleh. Habis jatuh barang yang dibawanya, mat salleh itu pun membantu pemuda itu mengambil barang-barangnya yang jatuh.
Pemuda ; ( inilah peluangku untuk menguji kehebatanku berbahasa inggeris ) katanya dalam hati.
Mat salleh ; Oh, I’m sorry
Pemuda ; It’s ok, never min. Thank you.
Mat salleh ; Thank you too.
Pemuda ; ( hmm..lepas two, mesti three ) thank you three.
Mat salleh ; ( hairan ) what for?
Pemuda ; ( four..four hmm five ) thank you five.
Mat salleh ; Are you sick?
Pemuda ; ( alamak, lepas sick.. seven pas aku tak tau dah.. mesti mau cabut ) Sambil mengambil barangnya… pemuda itu pun berteriak dari jauh .. Thank you seveeen! bye-bye .
Mat salleh ; ( bingung )
Lawak  9
Seorang suami sedang mencari-cari helah untuk membolehkan dia berkahwin lagi.Antara alasan yang diberikannya:
Suami : Lelaki kawin 3 baru lah sah.
Suami : Cuba terjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris, “satu”is one, “dua”is two,”tiga”is three (isteri). Baru betul dan sah!.
Kenapa pula?
Isteri : Tapi abang kena faham Bahasa Inggeris, terutama tentang “singular” dan “plural”
Suami : Berkenaan apa tu?
Isteri : Satu tu “Singular”; dua atau lebih “Plural”
Suami : Contohnya?
Isteri : One car sebagai singular, two cars sebagai plural. Apa bezanya?
Suami : Ohhh.. tambah huruf “s” untuk yang plural..
Isteri : Betul tu. Sama juga la untuk abang

Suami : Macam mana pula boleh sama?
Isteri : Satu isteri abang MAMPU, jika dua isteri dah jadi plural, maka abang MAMPUS, tambah “s” je, kan ?
Lepas daripada tu, si-suami tidak pernah lagi berceritakan hasratnya untuk berkahwin lagi…


Lawak 10

Ajoi mendapat kerja sebagai guru sandaran di sebuah sekolah di Kulai.
Selepas memperkenalkan diri, dia menyemak nama murid-murid darjah 3 Raya dan merasa agak pelik semasa membaca nama seorang murid, iaitu “W.TAUFIK WWW”.
Kemudian guru tersebut menanyakan perkara tersebut.
Cikgu Ajoi : “Cikgu nak tahu, siapa yang bernama W.TAUFIK WWW ?”.
Taufik : “Saya Cikgu…” (Taufik menjawab & berdiri).
Cikgu Ajoi : “Taufik, saya ingin tahu nama panjang kamu apa?”.
Taufik : “Maaf Cikgu Ajoi, panjang sangat..”.
Cikgu Ajoi : “Takpe-takpe Taufik,cakap jer..”.
Taufik : “Baik Cikgu , nama penuh saya ialah…Wabillahi TAUFIK-wal hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…”.
Cikgu Ajoi menarik nafas panjang dan terdiam.
Setelah dari darjah 3 Raya, Cikgu Ajoi kemudian masuk ke darjah 1 Mawar dan menyemak nama murid-murid.
Mata Cikgu Ajoi tertuju pada 1 nama yang unik iaitu “BKBKBDB DIAN”.
Kemudian Cikgu Ajoi menanyakan siapa muridnya yang mempunyai nama tersebut.
Berdirilah seorang murid dan menjawab “saya DIAN Cikgu…”.
Semasa Cikgu Ajoi melihat wajah murid itu seiras muka Taufik darjah 3 Raya.
Cikgu Ajoi : “Dian ada abang di sekolah ini?”.
Dian : “Ya Cikgu,nama dia TAUFIK.Abang saya darjah 3.”
Cikgu Ajoi : “Saya ingin tahu nama panjang Dian apa pulak?”.
Dian : “Baik Cikgu, nama panjang saya ialah…
Berakit-rakit Ke hulu Berenang-renang Ke tepian, Bersakit-sakit Dahulu Bersenang-senang kemu DIAN”
Cikgu Ajoi :@$%&#^%
HAHAHAHAHAHAHAHA......HEHEHEEHEHEHEHEHE...

Sabtu, 15 Oktober 2011

KUDA



Pada suatu hari yang tenang.. seorang suami sedang relaxs sambil duduk membaca suratkhabar..... tiba-tiba datang si isteri membawa tudung periuk....PANG!!....diketuknya atas kepala si suami.....si suami yang terpinga2.....bertanya.....
"Aper hal ngan awak nih....kenapa awak ketuk kepala saya??....si
isteri pun menjawap...."nah! awak tengok nih....sambil menunjukkan secebis kertas yg tertulis nama....'Ong'....si isteri tentulah menyangka si suami mempunyai kekasih lain yg bernama Ong....dengan tenang si suami menjawab.... 
Ooo....itu nama kuda yang saya bertaruh semalam.....namanya Ong.....si isteri pun agak puas hati ngan penjelasan suaminya.. terus menyambung kerja di dapur.....
Selang seminggu berlalu ketika si suami sedang rehat2 membaca
suratkhabar seperti selalu.... PANG!!!....kali ini dengan lebih kuat lagi!....si suami pun bertanya....aper hal pulak awak ketuk kepala saya kali nih???...dengan selamba.. si isteri menjawap...."kuda awak telefon!!".....

Sabtu, 8 Oktober 2011

aku,dia & kamu

"...sekalipun hati kita sudah didiami oleh 1 hati  tapi kenapa perlunya ada lagi 1 hati sering menarik-narik hati yang 1 ini untuk disinggahi oleh 1 hati yang lain itu???

 mengapa perlunya ada sesuatu yang konflik seperti ini?? 

dan sanggupkah kita melawan hati yang sering meronta-meronta mintak kepastian???? 

sampai bilakah ianya akan berakhir?? 

adakah ini satu ujian mu YA ALLAH? jika itu yang perlu ditempuhi maka akan ku terima seikhlas hati mencuba mencari jalan penyelesaian terbaik. malah ujian ini akan ku tempuhi hingga ke penghujungnya, INSYAALLAH.. & yang pasti aku tetap hamba Mu yang lemah.."



Ahad, 2 Oktober 2011

kawan..kawan..& kawan..


               Kawan...
   *selalu ada disisi kemana pun kita pegi..
           (kat dunia ne la
    *selalu tolong kita bila tiba "dugaan" 
           melanda diri..
     *teman kita berbicara.&.bergurau senda.
      *tempat mengadu susah senang kita..

    KALAU TAKDE KAWAN MACAMANA???


   * Walaupun kawan tu selalu buat kita kecewa..
 tapi ketahuilah terselitnya rasa kasih di antaranya..


 *sabar lah seandainya ada kawan yang memang buat kita                    selalu bengang + berang..

              ITULAH LUMRAH KEHIDUPAN KITA

                    ada asam & garamnya..
    "ramai kawan banyak ragamnya"...