Pengikut

Isnin, 17 Disember 2012


            


Assalammualaikum kalian…^_^

Hmm, alamak! Tengok pakaian tu menarik-narik hati sy untuk memakainya..bilakah saatnya ya? Bila cakap soal kawen ne..semua orang suke..tak terkecuali diri sy. In sha ALLAH akan datang sy juga akan berstatus “berkahwin” jika diizinkan NYA. Kite ni nak kahwin bukan saje-saje, tapi sebenarnya ada faktor tertentu. Salah satunya adalah untuk mengelakkan perbuatan maksiat yang dilarang oleh ALLAH. Bukan tu je, kite juga dapat eratkan silaturrahim 2 buah keluarga.
Dalam islam, perkahwinan itu sendiri mempunyai hikmah disebaliknya..
Antaranya:
1: Untuk mengekalkan dan meneruskan zuriat manusia di muka bumi ini dan seterusnya meramaikan manusia, kerana baginda Rasulullah akan berbangga dengan umat baginda yang ramai di akhirat nanti.
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:
Maksudnya:
Dari Ma’qal bin Yasar, dia berkata: Telah bersabda Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam: Berkahwinlah kamu dengan wanita yang pengasih dan subur, kerana aku akan berbangga dengan jumlah kamu yang ramai. (Riwayat Al-Imam Abu Daud).
2: Untuk menjaga kehormatan diri.
Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:
Maksudnya:
Dari Abdullah bin Mas’ud Radiallahu-Anhu ia berkata: Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda kepada kami: Wahai orang-orang muda!  Barangsiapa yang berkuasa antara kamu untuk berkahwin, maka berkahwinlah, sesungguhnya perkahwinan itu melembutkan pandangan dan menjaga kehormatan dan barangsiapa yang tidak mampu, kerjakanlah puasa kerana puasa itu boleh melembutkan syahwat. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).
3: Memudahkan datangnya rezeki.
Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:
Maksudnya:
Dari Aisyah Radiallahu-Anha, telah bersabda Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam: Berkahwinlah kamu kerana perempuan itu juga boleh menolong kamu mencari harta atau boleh menolong kamu menjimatkan harta. (Riwayat Al-Imam Al-Bazzar).
4: Bertujuan untuk hidup bahagia dengan aman damai, berkasih sayang dan cinta mencintai.
Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Ar-Ruum, ayat 21:
Tafsirnya:
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmatnya, bahawa ia menciptakan untuk kamu wahai kaum lelaki, isteri-isteri dari jenis kamu sendiri. Supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu suami isteri perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan yang menimbulkan kesedaran bagi orang-orang yang berfikir.
5: Untuk menambah kaum kerabat, memperhubungkan Silaturrahim antara satu dengan lain.
Muslimin yang berbahagia,
Bersempena dengan kita meraikan Istiadat Perkahwinan Diraja ini, marilah kita sama-sama menadah tangan kehadrat Allah Subhanahu Wataala, mendoakan agar diberkati dan mendapat perlindungan Allah Subhanahu Wataala. Amin Ya Rabbal-’Aalamin.
Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al Furqaan, ayat 74:
Tafsirnya:
Dan juga mereka yang diredhai Allah itu ialah orang-orang yang berdoa dengan berkata: “Wahai tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan menjadikan kami imam ikutan bagi orang-orang yang mahu bertakwa.

So, kat cne sy tak tau lah nak cakap panjang lebar sebab sy pun belum ade pengalaman berkahwin ne. pengalaman mimpi kawen adela..heheh..^_^ xpe kan, sebab tu pun mainan tidur je pun.

P/S: pada kawan2, sahabat or teman, yang ingin berkahwin, yg dh kahwin yang belum berkahwin, sy doakan moga kalian berbahagia slalu, & dapat jodoh yang baik.
In sha ALLAH.

I LOVE U ALL (ASTAQU YA HABIBATI, YA UKHTI, YA AKHI)
UHIBBUKI FILLAH ^_^


Tiada ulasan:

Catat Ulasan